Mentaal Fit

Last van vermoeidheid, somber en prikkelbaar? Wilt u minder piekeren? Vindt u het lastig om ‘nee’ te zeggen of om uw eigen grenzen te stellen? Dan is deze training wat voor u.

Inschrijven groepstraining

Omschrijving training

  • emoties leren herkennen en voelen
  • probleemoplossend leren denken
  • grenzen leren stellen


Samenvatting van de inhoud van de groepstraining Mentaal Fit 

Je leert tijdens de training om beter met psychische klachten om te gaan. Als je regelmatig niet lekker in je vel zit wordt gekeken waardoor dat komt (inzicht) en wat je daar zelf aan kunt doen. Je leert verschillende vaardigheden en technieken om beter in balans te komen. In de bijeenkomsten komen uiteenlopende onderwerpen aan de orde.

 

Bijeenkomt 1:    Kennismaking met elkaar en met de trainer (emoties: voelen en herkennen)
Uitleg over hoe je gevoel wordt bepaald door gedachten, die je hebt over een gebeurtenis. Dat gevoel bepaalt vervolgens de manier waarop je gaat reageren en heeft gevolgen voor jezelf en anderen. Je krijgt inzicht in gedachten die je helpen of juist niet helpen, waardoor je je rot voelt.

Bijeenkomst 2: Draaglast en draagkracht
Draagkracht en draaglast moeten met elkaar in evenwicht zijn om uitputting te voorkomen. Hoe kun je je draaglast verminderen en je draagkracht vergroten, door bijvoorbeeld gezonder te leven en activiteiten te doen die je leuk vindt.

Bijeenkomst 3: Zelf aanpakken;
je leert via een stappenplan je probleemoplossend vermogen te vergroten. Het stappenplan legt de nadruk op mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden, zodat je meer grip op situaties krijgt.

Bijeenkomst 4: Helpende en niet-helpende gedachten.
In de eerste bijeenkomst is de belangrijke invloed van onze gedachten op ons gevoel en gedrag aan de orde geweest. In deze bijeenkomst ga je aan de slag met hoe je niet-helpende gedachten, zoals “Ik ben niet goed genoeg”, om kunt buigen. Daarnaast leer je vaardigheden om piekeren te verminderen.

Bijeenkomst 5:  Op zoek naar harmonie
Je leert frustraties te herkennen en om te buigen om zo weer in harmonie te komen.
      

Bijeenkomst 6:  Grenzen stellen
Kom je op voor jezelf en hoe doe je dat? Vind je het moeilijk om op te komen voor jezelf? Je leert hoe je op een actieve manier grenzen aan kunt geven.

Bijeenkomst 7:  Zeven verschillende manieren om met stress om te gaan
Hoe ga jij om met situaties en tegenslagen in het dagelijkse leven?
Hoe ga je om met situaties waar je zelf niets aan kunt veranderen?
            

Bijeenkomst 8:  Jouw persoonlijke kwaliteiten
Je krijgt zicht op je sterke punten, je valkuilen, je uitdagingen (tegenovergestelde van je kwaliteit) en waar je je aan ergert.
 

Bijeenkomst 9:  Op eigen kracht verder.
Sociaal contact is een wezenlijk menselijke behoefte en het is belangrijk een balans te vinden tussen steun vragen en steun geven. Je krijgt inzicht in wat je mist of anders zou willen in jouw steunsysteem.
De training sluit af met het maken van een persoonlijk plan; hoe je verder wilt gaan met de inzichten, die je hebt opgedaan en de vaardigheden die je hebt geleerd. Het komt uiteindelijk neer op doen 

 

Doelgroep

  • voor volwassenen vanaf 18 jaar
  • maximaal 12 deelnemers per groep
  • u kunt UITSLUITEND deelnemen na verwijzing van uw huisarts, praktijkondersteuner of GZ-psycholoog, aangesloten bij DOH, SGE of POZOB

Aantal bijeenkomsten

De training bestaat uit 9 bijeenkomsten van 2 uur met een frequentie van één keer per week.

Wij streven er naar dat u alle bijeenkomst van een training bijwoont. 
De eerste bijeenkomst is verplicht, u kunt deze niet missen. Mocht dit wel het geval zijn dan vragen we u opnieuw contact met ons op te nemen voor het bepalen van een nieuw startmoment.

Trainer

De training wordt gegeven door een opgeleide Mentaal Fit trainer.

Kosten

De kosten voor deze training worden door de zorgverzekeraar vergoed. Er wordt een eigen bijdrage gerekend van € 35,-.
Let op: Na betaling kan er geen restitutie meer plaatsvinden van de eigen bijdrage.

Materiaal

Tijdens de eerste bijeenkomst ontvangt u van de trainer een werkboek.

Daarnaast mag u een flesje water en pen en papier meenemen naar de training.

Volgende trainingen

Locatie Adres Datums Tijd Beschikbaar
Strijp-Z, Bedrijfsbureau SGE Tilburgseweg West 100, 5652NP Eindhoven 4, 11, 18 dec - 8, 15, 22, 29 jan - 5, 12 feb 18:00 - 20:00 6 van 12
Strijp-Z, Bedrijfsbureau SGE Tilburgseweg West 100, 5652NP Eindhoven 4, 11, 18 dec - 8, 15, 22, 29 jan - 5, 12 feb 14:00 - 16:00 3 van 12